Dwarsdenkers

Max Barry: Company

Nicholas Christakis & James Fowler: Connected!

Malcolm Gladwell: Intuitie

Malcolm Gladwell: Uitblinkers

S. Levitt, Freakonomics

Clay Shirky: Slimmer

Nassim Taleb: Misleid door toeval

Nassim Taleb: De Zwarte Zwaan

< * Max Barry: Company, ISBN 9789026985881

Aanschaffen? Company

Een ongekend hilarisch verhaal over corporate life. "Mission statement:

Zephyr Holdings streeft ernaar om in de gekozen markten een leidende positie op te bouwen en te consolideren, winstgevende groeikansen te creëren door een sterke relatie te ontwikkelen tussen interne en externe businessunits en met een strategische, stabiele benadering maximale resultaten te boeken voor zijn aandeelhouders.

Het is niet de saaiste tekst die Stephen Jones ooit heeft gelezen, maar het scheelt niet veel. Vreemd genoeg staat er niets over trainingsprogramma's, terwijl de verkoop hiervan, voor zover hij het heeft begrepen, de voornaamste activiteit van Zephyr is."

Bij Zephyr Holdings heeft nog niemand ooit de directeur gezien. De knappe receptioniste verdient twee keer zoveel als de rest, maar haar werkplek is nooit bezet. De ene vertegenwoordiger gebruikt relatieboeken als verkoophandleiding, weer een ander is op oorlogspad omdat iemand zijn donut heeft gestolen. Met andere woorden, een alledaags groot bedrijf. Tenminste... dat denkt iedereen. Maar dan is daar opeens de nieuwe medewerker Stephen Jones die tegen het uitdrukkelijke advies van zijn collega's in op onderzoek uitgaat, want waarmee verdient Zephyr Holdings nu eigenlijk haar geld?

Jones belandt in een achtbaan van liefde, loyaliteit, management, reorganisaties en collectieve verdorvenheid - en of hij hieruit kan ontsnappen... welnu, dat is een goede vraag.


Dwarsdenkers

< * Nicholas Christakis & James Fowler: Connected! EAN: 9789460032233

Aanschaffen? Connected!
Wist u dat geluk besmettelijk is? Dat uw vrienden u dik kunnen maken? Dat genen bepalen wie uw vrienden zijn? Hoe we ons voelen, wat we weten, met wie we trouwen, of we ziek worden, hoeveel geld we verdienen en op welke partijen we stemmen: het hangt allemaal af van ons sociale netwerk onze vrienden, hun vrienden, enzovoort. Met deze verbazingwekkende conclusies over hoe sterk we elkaar beïnvloeden, haalden Nicholas Christakis en James Fowler de voorpagina van kranten over de hele wereld. In 'Connected!' laten zij zien waarom gevoelens besmettelijk zijn, waarom de rijken steeds rijker worden, en zelfs hoe we onze partners vinden en kiezen. Dit boek laat op fascinerende, onderhoudende en provocatieve wijze zien dat sociale netwerken ten grondslag liggen aan bijna elk aspect van ons leven: eetstoornissen, financiële oplichterlij, drugsmisbruik, zelfmoordneigingen, maar ook of u gaat stemmen, innovatie, altruïsme en spontane vriendelijkheid. De vriend van uw vriend van uw vriend heeft meer invloed op je geluksgevoel dan vijfduizend euro in je portemonnee. 'Connected!' maakt korte metten met de notie van individualiteit en geeft een nieuw, revolutionair paradigma: dat wij, net als een school vissen die tegelijkertijd van richting verandert, onbewust geleid worden door de mensen om ons heen. Dit boek zal onze kijk op vrienden - en onszelf - voorgoed veranderen.


< * Malcolm Gladwell: Intuitie, ISBN 9025427928

Aanschaffen? Intuitie

Nog voordat u deze tekst begon te lezen, heeft u eigenlijk al besloten of u dit boek wilt kopen. En deze woorden zullen u alleen maar sterken in een besluit dat vrijwel onmiddellijk tot stand kwam. Hoe kan dat? En wat is dat oordeel waard? 'Intuïtie' betekende de doorbraak voor Malcolm Gladwell in Nederland. Het is dan ook een boek dat werkt op verschillende niveaus. Het is een boek dat uitlegt hoe besluitvorming werkt: in het persoonlijke leven maar ook op het werk, op straat of in een bedrijf. Gladwell legt overtuigend uit hoe we erin kunnen slagen betere besluiten te nemen.






Malcolm Gladwell op TED

< * Malcolm Gladwell: Uitblinkers, ISBN 9789025429584

Aanschaffen? Uitblinkers

Wat is er zo bijzonder aan een uitzonderlijke prestatie? Dat lijkt een vreemde vraag, maar dan is Malcolm Gladwell op zijn best. 'Uitblinkers' is een stimulerende en verbazende zoektocht naar de herkomst van succes.

En die ligt niet, zoals meestal wordt gedacht, in een bijzonder brein of een verbluffend talent. Uitblinkers hebben iets bijzonders, maar dat zit hem vooral in wat ze meegemaakt hebben: hun cultuur, familie en alle eigenaardigheden waarmee ze in aanraking zijn geweest. En niet te vergeten: puur toeval, dom geluk.

De geheimen van de softwaremiljardair, de briljante voetballer, de geniale wiskundige en The Beatles zijn níet onbegrijpelijk. In 'Uitblinkers' laat Malcolm Gladwell zien waarom sommige mensen succes hebben, en andere niet.



< *Clay Shirky: Slimmer, EAN: 9789047003953

Aanschaffen? Slimmer

Met de komst van internet en sociale media is de invulling van onze vrijetijdsbesteding drastisch veranderd. Ineens is het mogelijk om op grote schaal samen met veel mensen tegelijkertijd onze tijd creatief in te vullen. Deze onderlinge verbondenheid en kenniscreatie heeft grote invloed op onze samenleving. Samen met anderen delen we onze passies en problemen en bedenken we oplossingen, richten we nieuwe bedrijfjes en goede doelenacties op en komen we met ontelbare gemeenschappelijke initiatieven. Waar voorheen de tv een passieve invulling van vrije tijd bood, ontstaan er door de sociale media veel meer mogelijkheden voor de steeds slimmer wordende mens.




< * Nassim Taleb: Misleid door toeval, ISBN 9789057122781

Aanschaffen?Misleid door toeval

Waarom is de een succesvoller dan de ander? Door talent of vaardigheden, of door iets onvoorspelbaars als toeval? Had de wereld er ook anders uit kunnen zien?

Ons brein is op verhalen ingesteld en laat zich van alles wijsmaken – terwijl toeval een grotere rol in het leven speelt dan we denken. Misleid door toeval gaat over geluk, vermomd en waargenomen als niet-geluk (dat wil zeggen, vakmanschap of deskundigheid) en over toeval, vermomd en waargenomen als niet-toeval (dat wil zeggen, bepaaldheid of determinisme). We schrijven successen toe aan persoonlijke kwaliteiten en mislukkingen aan toeval. Maar successen ontstaan vaak door een onevenredig grote hoeveelheid geluk.

Nassim Nicholas Taleb bespreekt het verschil tussen ruis en informatie en verkent de aard van toeval in een onderhoudende tocht langs het hof van Croesus, Wall Street en de financiële wereld, Russisch roulette, Monte Carlo-methoden, de filosofieën van Kant en Popper, de literatuur, de politiek en de natuurwetenschappen. Misleid door toeval verandert de manier waarop je denkt over succes in het leven.

< * Nassim Taleb: De Zwarte Zwaan, ISBN 9789057122675

Lezen? Zwarte Zwaan op Google-books

Aanschaffen?De Zwarte Zwaan

Ze zijn onvoorspelbaar, ze hebben een gigantische impact... en achteraf proberen we ze aannemelijk en voorspelbaar te maken.

Zwarte Zwanen zijn toevallige gebeurtenissen die ons leven bepalen, van bestsellers tot wereldrampen. Harry Potter was een Zwarte Zwaan, het internet, 11 september was er een. Zwarte Zwanen liggen ten grondslag aan bijna alle belangrijke gebeurtenissen in de geschiedenis, politiek, wetenschap, in zaken en privé.

Waarom herkennen we Zwarte Zwanen pas achteraf? Omdat de mens details ziet, en geen algemeenheden.We richten ons op wat we al weten en vergeten keer op keer stil te staan bij wat we niet weten.We zijn geneigd om te simplificeren, verhalen te maken, in hokjes te duwen, en staan niet open voor het ‘onmogelijke’. We zijn blind voor toeval en daarom lopen we kansen mis.

In deze spannende internationale bestseller verklaart Nassim Nicholas Taleb alles wat we weten over wat we niet weten. Hij biedt verrassend eenvoudig inzicht in hoe u voordeel kunt behalen met Zwarte Zwanen. 'De zwarte zwaan' zal de manier waarop u naar de wereld kijkt veranderen. Het leert voorspellingen en advies te relativeren (en vaak te negeren), kritisch te denken en klaar te staan om snel te handelen.

< * S. Levitt, Freakonomics, ISBN 9789023418719

Kijken? Freakonomics trailer

Aanschaffen?Freakonomics

Wat is gevaarlijker: een pistool of een zwembad? Wat hebben sumoworstelaars en schoolmeesters gemeen? En waarom wonen drugsdealers bij hun moeder?

Het zijn vragen die u niet gauw van een econoom zou verwachten. Maar Steven Levitt is geen typische econoom. Hij is een gelauwerd geleerde die de raadsels van het gewone leven bestudeert, van vals spelen en misdaad tot sport en kinderopvoeding. En zijn conclusies zetten de reguliere wetenschap op zijn kop.

In 'Freakonomics' onderzoekt hij met co-auteur Stephen Dubner de verborgen kant van de dingen om ons heen. De resultaten van kinderopvoeding, bijvoorbeeld. De waarheid over vastgoedmakelaars. Of de mythe rondom de financiering van verkiezingscampagnes. Zo blijkt economie niet alleen een droge, saaie wetenschap. Levitt stelt de cruciale vraag naar menselijke drijfveren: hoe krijgen mensen wat ze willen, vooral als anderen diezelfde dingen ook begeren. En dan blijkt algauw: de wereld is intrigerender dan we denken?

Economie wordt in het algemeen niet als de meest sexy wetenschap beschouwd. Steven Levitt maakt korte metten met die reputatie. Levitt heeft het niet over de beurs, over rentestanden of importtarieven. Hij richt zijn pijlen op de vragen en problemen die niet onmiddellijk voor de hand lijken te liggen, zoals wat het effect is van voorlezen op jonge leeftijd op de prestaties van studenten. In 'Freakonomics' laat Levitt zien hoe complexe structuren niet zo geheimzinnig hoeven te zijn, als u tenminste de juiste vragen stelt. Elk hoofdstuk bevat een intrigerend maatschappelijk probleem, waarna een verrassende economische analyse volgt. Zo toont Levitt aan dat de organisatie van een drugsgang in Chicago niet veel anders is dan die van een groot bedrijf als McDonald's, waar de bazen het geld verdienen terwijl de onderknuppels arm blijven. Drugdealers wonen thuis, zegt hij, omdat ze niet eens het minimumloon verdienen.

En, stelt hij in een ander hoofdstuk, heeft het dalen van de misdaadcijfers in plaats van met een goed draaiende economie niet eigenlijk alles te maken met de legalisering van abortus? Levitt en zijn co-auteur Dubner ontdekken allerlei verrassende waarheden door hun onbevangen, slimme en diepgaande blik op de feiten. Hun onderzoeken en conclusies zijn empirisch, origineel, vaak politiek incorrect en bovenal: belangrijk. Zonder de controverse te schuwen, staven ze hun beweringen tegelijk met feiten en cijfers.

'Freakonomics' is het leukste, verhelderendste en provocerendste boek dat u zich kunt voorstellen over economie. Een fantastische mix van essentiële feiten en een meeslepende vertelling, die onze blik op de moderne wereld voorgoed verandert en verscherpt.