zondag 5 juni 2011

Ik heb al een baan. Wat moet ik dan met LinkedIn?

Deze opmerking horen we regelmatig van mensen, die we benaderen met onze workshops over LinkedIn. Aanleiding genoeg om een verhaal met diverse kanten eens op papier te zetten.

Wat is LinkedIn?


LinkedIn is het grootste professionele netwerk op Internet. Dat geldt wereldwijd en in Nederland.
In ons land zijn ongeveer 3 miljoen mensen lid en dat lidmaatschap kost niets.
Ben je lid van een beroepsvereniging of clubs als Rotary of Lions, dan vind je diezelfde mensen vaak ook op LinkedIn en kun je contact met ze houden en ze informeren.
Het begon met ICT-ers, nu vind je allerlei hoogopgeleiden, ondernemers en experts op LinkedIn.
Belangrijke elementen in LinkedIn zijn:

  • Je eigen profiel: een opsomming van wie je bent, wat je nu doet en wat je gedaan hebt, je opleiding, je specialiteiten, je prijzen en patenten, je publicaties en je interesses.Wat je daar bij zet, bepaal jezelf. Er is nog veel meer mogelijk.

  • Je contacten: wie ken jij op LinkedIn en wie kennen jou. Collega's van nu en toen, collega's van vroeger, (oud-)studiegenoten, experts op voor jou interessante gebieden, klanten, leveranciers, etc. LinkedIn helpt je hen terug te vinden, kan eventueel aangeven of mensen, die in je adresboek staan, ook op LinkedIn actief zijn, meldt als oud-studiegenoten actief zijn, enz.

  • Groepen: vooral in Nederland zijn vele groepen actief, beroepsmatig (bv. P&O-ers of psychologen), regionaal (mensen uit Brabant of Groningen), op interessegebied (Het Nieuwe Werken) of via een bedrijf (bv. Eon of KPN). In die groepen worden discussies gevoerd en kun je zelf discussies beginnen. Producten en diensten worden aangeboden, evenals banen of opdrachten. Is jouw groep er niet bij, dan begin je een eigen groep.

  • Bedrijven: veel bedrijven hebben intussen een eigen profiel gemaakt op LinkedIn. Je kunt lezen, wat ze doen, wat hun producten en diensten zijn en wie er werken.

  • Mailberichten: via je mail word je geïnformeerd, wat je contacten doen, wat er gebeurt in de groepen die je volgt en evt. andere zaken, die van belang zijn. Wat je te lezen krijgt en hoe vaak, kun je zelf instellen.

  • Zoeken: LinkedIn biedt allerlei mogelijkheden om te zoeken naar mensen, onderwerpen, bedrijven, banen, etc.
Er is nog veel meer, maar dit geeft je hopelijk een idee van de mogelijkheden.
Terug naar de startvraag. Je hebt al een baan of een eigen bedrijf. Het gaat goed en je hebt genoeg te doen.
Ik zet een zestal mogelijkheden op een rijtje.

  • LinkedIn voor de gezelligheid: oude contacten opzoeken, nieuwe contacten maken en bijpraten of je informeren over hun wel en wee. Je kunt direct contact maken met de mensen in je netwerk en afspreken om elkaar weer eens live te zien.

  • Informatie halen: waarom zou je alles zelf moeten uitzoeken, als er genoeg mensen zijn, die het wiel al hebben uitgevonden. Benader ze, stel je vraag rechtstreeks of wordt lid van een groep met deskundigen en stel daar je vraag. Die vragen kunnen over je eigen deskundigheid gaan, maar natuurlijk ook over andere zaken. “Wie weet er een goede klusjesman bij mij in de buurt of het beste software-programma voor deze taak?”

  • Informatie geven: je bent goed in je werk, weet veel. Waarom niet je expertise delen en anderen helpen. Je vergroot daarmee vaak je eigen kennis en je waarde voor je bedrijf.

  • Vergroot je waarde: je hebt een leuke baan, maar zou je niet meer willen verdienen of je expertise willen uitbouwen? Het kan door de erkenning van anderen of door voort te bouwen op de kennis van anderen.

  • Het gras aan de andere kant van de heuvels. Zou je ergens anders jouw expertise ook in kunnen zetten? Een leuke baan meer in de buurt of beter betaald. Je informeert bij anderen, die bij een mogelijk interessant bedrijf werken, kijkt op het bedrijfsprofiel wat ze doen en waar ze mee bezig zijn.

  • Gevraagd worden: headhunters en P&O-ers maken steeds meer gebruik van LinkedIn om interessante mensen te vinden. Ze zoeken via profielen, in groepen en discussies naar goede kandidaten. Nee zeggen kan altijd nog, weten dat je ook voor andere bedrijven zou kunnen werken, vergroot tenminste je gevoel van eigenwaarde.

Mijn conclusie en ervaring


LinkedIn is interessant, ook als je tevreden met je baan bent. De mogelijkheid om snel contacten te leggen, informatie te krijgen, te geven en te vragen, biedt veel mogelijkheden.
Nog niet overtuigd? Laat me weten wat je bezwaren zijn via info@creative-trainers.nl.
Hoe te beginnen op LinkedIn? Volg onze training “LinkedIn voor beginners”. In een halve dag geven we je alle hulp om succesvol te starten. Kijk op Linkedintrainingen en -advies
Meer hulp? We werken ook individueel, bv door je advies te geven hoe je je profiel kunt verbeteren.

Siebo Hakse en Gert Laman
Voor aanbevolen literatuur, kijk in mijn boekenlijst


Nieuwsbrief Creative Trainers ontvangen? JA
Vul dan op je naam en e-mail in.



©2010-2011 Creative Trainers >> Alle rechten voorbehouden >> Een samenwerking tussen Creative Change Partners en TAO-IM, Training, Advies & Opleiding

Geen opmerkingen:

Een reactie posten